De eerste werken van Otto van Rees rond Parijs waren neo-impressionistisch, met nog sporen van het pointillisme. Hij werkte een seizoen lang samen met Kees van Dongen, waarbij steeds meer nadruk op fauvistische lichteffecten kwam te liggen.
De eerste werken van Otto van Rees rond Parijs waren neo-impressionistisch, met nog sporen van het pointillisme. Hij werkte een seizoen lang samen met Kees van Dongen, waarbij steeds meer nadruk op fauvistische lichteffecten kwam te liggen.
Otto van Rees had in de zomer van 1904 bij Toorop in Domburg een duidelijk inzicht in de kleurenleer gekregen, naar neo – impressionistische principes.
Walcherse Vrouw 1904
Olieverf op doek, marouflé op karton
27 x 21 cm.
Gesign. l.o. VR
Hij vertrok als twintigjarige in het najaar van 1904 naar Parijs. Op aanraden van Picasso nam hij in Montmartre zijn intrek in het fameuze ateliergebouw Le Bateau Lavoir.
In het voorjaar 1905 verhuist hij naar Fleury-en-Biere.
In de zomer van 1905 kwam Kees van Dongen hem opzoeken in Fleury-en-Biere, hier werkten ze zij aan zij.
De kleuren werden steeds uitbundiger tot deze het jaar daarop in Italië tot een ware uitbarsting kwamen.