Dada, Zürich
Na de mobilisatie van WO I wordt Otto van Rees uit het Nederlandse leger ontslagen omdat hij niet bij zijn verstand zou zijn. Aanleiding daartoe was zijn vervaardiging van een collage van een danseres.
Na de mobilisatie van WO I wordt Otto van Rees uit het Nederlandse leger ontslagen omdat hij niet bij zijn verstand zou zijn. Aanleiding daartoe was zijn vervaardiging van een collage van een danseres.
Na de mobilisatie van WO I wordt Otto van Rees uit het Nederlandse leger ontslagen omdat hij niet bij zijn verstand zou zijn. Aanleiding daartoe was zijn vervaardiging van een collage van een danseres.
In september 1915 week hij uit naar Zwitserland, waar zijn vrouw al verbleef met hun twee dochters. Twee maanden na aankomst hield Otto van Rees in Zürich een expositie samen met zijn vrouw en Hans Arp. De geëxposeerde collages van Otto van Rees zorgden voor veel consternatie. Deze expositie werd door de Dadaïsten toen al gezien als het startsein van de Dada beweging.
Begin 1916 legde Van Rees samen met Hans Arp de laatste hand aan twee grote abstracte muurschilderingen voor de Pestalozzi Schule, waar hij in ’t najaar van 1915 aan was begonnen. Deze schilderingen staan bekend als de eerste moderne abstracte muurschilderingen van Zwitserland.
In februari 1916 opende het Cabaret Voltaire, waar de eerste Dada-avonden zich afspeelden. Aan de muur hingen collages van Otto van Rees. Eén van de collages werd ook afgebeeld in het tijdschrift Cabaret Voltaire dat in mei 1916 uitkwam.
Het werk van Otto van Rees werd in 1917 meerdere malen geëxposeerd in de galerie Dada in Zürich.
De Dadaïsten protesteerden in mei 1919 hevig toen een nieuwe schooldirecteur de abstracte schilderingen Van Otto van Rees in de Pestalozzi Schule onder een laag kalk aan het oog onttrok. De schooldirecteur vond de muurschilderingen te modern en te verwarrend.